کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه آرایش کردن به افراد اعتماد به نفس کاذب می دهد، گفت: پیری زودرس پوست و انواع سرطان ها تنها هدیه این مواد به مصرف کنندگان جوان می باشد.


مسلم کرد در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون عامل اصلی رشد چشمگیر سوء مصرف مواد آرایشی در کشور را نگرش غلط زنان و دختران نسبت به آرایش عنوان کرد و افزود: سال‌هاست که کشور ما گرفتار معضلی عجیب به نام استفاده بی‌رویه از لوازم آرایشی است که این مهم ریشه در نیاز به توجه بیشتر و افزایش اعتماد به نفس کاذب مصرف کنندگان دارد به گونه ای که در حال حاضر افراد در ارتباط با یکدیگر و در نگاه اول بدون شناخت شخصیت فردِ مقابل و تنها از طریق ظاهر با او وارد ارتباط شده و همه چیز را در ظاهر وی می بینند که این خود به افزایش استفاده از مواد آرایشی دامن زده است.

وی با بیان اینکه انسان ها همیشه خواستار زیبایی هستند، ادامه داد:  متاسفانه سن استفاده از لوازم آرایشی در ایران به عنوان سومین مصرف کننده این مواد بسیار پایین آمده و دختران نوجوان تقریبا از سن 14 الی 15 سالگی شروع به آرایش کردن می کنند، که این موضوع علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی در فرد موجب بروز مشکلات روانی نیز می شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه آرایش کردن به افراد اعتماد به نفس کاذب می دهد، بیان کرد: وقتی فردی زیبا باشد، زیبایی به او اعتماد به نفس می دهد، بعضی از افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند یا خود را زیبا نمی پندارند برای بالا بردن اعتماد به نفس خود و ابراز وجودی زیبا، اقدام به انواع آرایش بر چهره خود می کنند تا به نوعی به جذابیت بیشتر دست یافته و اعتماد به نفس پایین خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش چشمگیر مصرف لوازم آرایشی در میان نوجوانان به خاطر نشانه های بلوغ است چراکه در این سن افراد به ظاهر خود توجه بیشتری داشته و همواره خود را با دیگران مقایسه میکنند و برای ارضای حس برتری جویی خود به دنبال جذابیت و زیبایی بیشتر هستند.

این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اینکه فواید استفاده از لوازم آرایشی صدها برابر کمتر از مضرات آن است، خاطرنشان کرد: در ایران برعکس همه نقاط جهان مصرف مواد آرایشی در میان جوانان و نوجوانان بیشتر از افرادی است که به دلیل سن بالا به آن نیاز دارند و این مهم در کنار افزایش چشمگیر قاچاق مواد بی کیفیت و تقلبی موجب شده تا پوست صورت و بدن مصرف کنندگان به سرعت تخریب شده و پیری زودرس پوست و انواع سرطان ها تنها هدیه این مواد به مصرف کنندگان جوان خود باشد.

کرد استفاده اصولی از لوازم آرایشی و افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ استفاده در جامعه را بهترین راه برای کنترل بازار لجام گسیخته قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی دانست و تصریح کرد: رسانه های عمومی و تلویزیون می تواند نقش مهمی در افزایش خودباوری و اعتماد به نفس جوانان و نوجوانان بازی کرده و موجب کاهش مصرف این مواد مضر در بین کودکان و نوجوانان شود.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :